Om resan

1. Kommunikation

Vilket språk sker kommunikationen på?

Vi är ett svensktalande företag med kontor i både Belgrad och Stockholm. Hela bokningsprocessen sker på svenska. Vi finns med hela vägen för att ge er riktlinjer och underlätta organisationen.

2. Lokal guide

Hur kommer vi i kontakt med era lokala guider i Belgrad om vi behöver hjälp med något eller det uppstår en nödsituation?

Våra lokala guider är tillgängliga dygnet runt under er vistelse i Belgrad och nås dessutom på våra svenska telefonnummer. Det går bra att SMS:a eller ringa om ni behöver hjälp, har frågor eller hamnar i en nödsituation (t.o.m. i fall ni druckit aningen för mycket rakija!). Vårt team ser till att ni får en trygg och minnesvärd vistelse i Belgrad.

3. Bokning

Hur går vi tillväga för att boka en resa med er?

Det finns två alternativ. Ni kan antingen ringa oss på det telefonnumret som finns på hemsidan eller så fyller ni i bokningsformuläret. Om ni väljer alternativ 2 kommer en av oss att att kontakta er för att gå igenom samtliga detaljer och undersöka vad ni har för önskemål gällande just er resa. Bokningsprocessen är smidig oavsett vilken metod du väljer.

4. Betalning

Hur fungerar betalningen och när behöver vi betala?

Betalning sker efter att vi tillsammans bekräftat samtliga komponenter. En faktura skickas till er valda kontaktperson och den avser total kostnad för resan inklusive flygbiljetter. Inom 2 dygn (48 timmar) behöver fakturan regleras för att bokningen ska förbli aktiv. Om flygkostnaderna under denna tid skulle förändras kommer ni att motta en extra-faktura som avser prisskillnaden. Vi vill betona att vår strävan alltid är att erbjuda en trygg och transparent betalningsprocess samtidigt som vi möjliggör bästa möjliga bekvämlighet.

5. Allmänna resevillkor

1 AVTALET
1.1 Arrangören ansvarar gentemot resenären för vad denne har rätt att fordra  till följd av avtalet. Ansvaret gäller även för sådana prestationer som ska fullgöras av någon annan än arrangören. Om återförsäljaren är part i avtalet,  ansvarar han mot resenären på samma sätt som arrangören.
1.1.1 Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt.  Huvudresenären är betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och  eventuell avbeställning måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om  huvudresenären blir allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen. Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta  bokningsuppgifter för övriga resenärer som omfattas av avtalet.
1.1.2 Om resenären är under 18 år och reser utan målsman måste detta uppges  vid bokningstillfället. Intyg som visar godkännande från samtliga målsmän ska  insändas till arrangören innan betalning av resan görs.
1.2 Arrangören ska hålla resenären underrättad om frågor av betydelse för resenären som sammanhänger med avtalet.
1.3 Anslutningsresa eller specialarrangemang ingår i avtalet endast om den/det sålts eller marknadsförts tillsammans med huvudarrangemanget för ett  gemensamt pris eller för skilda priser som är knutna till varandra.
1.4 Avtalet är bindande för parterna när arrangören skriftligen har bekräftat resenärens beställning och resenären inom avtalad tid betalat överenskommen depositionsavgift (handpenning) enligt arrangörens anvisningar.
1.5 Arrangören ska bekräfta resenärens beställning utan dröjsmål.
1.6 Önskemål garanteras inte.
1.7 Resenären är skyldig att kontrollera färdhandlingarna så snart de erhållits.  Eventuella felaktigheter måste påtalas snarast. En avgift kan komma att tas ut vid rättning  av uppgifter.
 
2 BETALNING
2.1 Resenären ska betala hela resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av  avtalet.
2.2 Arrangören får i samband med bokningsbekräftelsen ta ut en första  delbetalning (depositionsavgift). Depositionsavgiften ska vara skälig i förhållande till resans pris och omständigheterna i övrigt.
2.3 Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören  rätt att häva avtalet och behålla depositionsavgiften som skadestånd om inte detta är oskäligt.
 
3 RESENÄRENS RÄTT TILL AVBESTÄLLNING
3.1 Resenären har rätt att avbeställa resan enligt följande:
3.1.1 Vid avbeställning tidigare än 30 dagar före avresan ska resenären betala depositionsavgiften som avbokningskostnad.
3.1.2 Vid avbeställning därefter, men tidigare än 14 dagar före avresan, ska resenären erlägga 25 % av resans totalpris, dock lägst depositionsavgiften.
3.1.3 Sker avbeställning därefter, men tidigare än 7 dagar före avresan, ska resenären erlägga 50 % av resans totalpris, dock lägst depositionsavgiften.
3.1.4 Sker avbeställningen inom 7 dagar före avresan, ska resenären betala hela resans totalpris.
 
4 RESENÄRENS ÄNDRINGAR AV RESAN
4.1 Resenären har rätt att ändra avtalet om arrangören medger detta.
Ändringar i avtalet kan medföra tillkommande kostnader för resenären från arrangören eller annan.
 
5 ARRANGÖRENS ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN
5.1 Arrangörens rätt att ändra avtalsvillkoren
5.1.1 Arrangören får ändra avtalsvillkoren till resenärens nackdel endast om det framgår tydligt av avtalet att detta får ske. 6.1.2 Om arrangören avser att bryta  avtalet, eller ändra avtalsvillkoren, ska arrangören underrätta resenären snarast  och därvid lämna besked om dennes rätt att frånträda avtalet enligt punkt 6.4. 5.2. Ändring av priset
5.2.1 Inträffar kostnadsökningar för arrangören efter det att avtalet blivit  bindande för parterna, får arrangören höja priset för resan med ett belopp som  motsvarar kostnadsökningarna om dessa beror på: (a) ändringar i  transportkostnader (b) ändringar i skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster  som ingår i resan, eller (c) ändringar i växelkurser som påverkar arrangörens  kostnader för resan.
5.2.2 Priset får höjas med ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören drabbas av för genomförandet av avtalet,  förutsatt att denna kostnadsökning är av sådant slag som anges i (a) – (c) ovan i  denna punkt. Om till exempel en avgift enligt punkt (a) ovan ökar med 100  kronor för varje resenär, får priset för resan höjas med samma belopp.  Researrangören är skyldig att på resenärens begäran redovisa hur prishöjningen beräknats. Rätt till prishöjning enligt (a) – (c) i denna punkt föreligger endast om  kostnadsökningen sammanlagt överstiger 200 kronor.
5.2.3 Arrangören ska så snart som möjligt underrätta resenären om  eventuella prisförändringar.
5.3. Tidtabellsändringar
5.3.1 Tiderna för avresa och hemresa i bokningsbekräftelsen är endast preliminära. Arrangören ska snarast och senast 20 dagar före avresan precisera  de avgångstider som ska gälla för resan.
5.4 Resenärens rätt att frånträda  avtalet
5.4.1 Resenären får frånträda avtalet om arrangören inte kommer att fullgöra  vad han åtagit sig och avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för resenären.
5.4.2 Resenären ska inom skälig tid meddela arrangören eller återförsäljaren om  han vill frånträda avtalet enligt föregående punkt. Gör resenären inte det,  förlorar han sin rätt att frånträda avtalet.
5.5 Resenärens rätt till ersättningsresa  
5.5.1 Frånträder resenären avtalet enligt punkt 6.4 har han rätt till annan  paketresa som är av likvärdig eller högre kvalitet, om arrangören kan erbjuda  detta. Om resenären godtar en sämre ersättningsresa har han rätt till ersättning  för prisskillnaden.
5.5.2 Avstår resenären från sin rätt till ersättningsresa, eller kan en sådan resa  inte erbjudas, ska resenären snarast men senast inom 14 dagar från avståendet  få tillbaka vad han betalat enligt avtalet.
5.5.3 Bestämmelserna i punkterna 6.5.1 och 6.5.2 gäller också om arrangören  ställer in resan utan att resenären är skuld till det.
5.6 Resenärens rätt till  skadestånd, arrangörens inställande av resa
5.6.1 I fall som avses i punkt 6.5 har  resenären rätt till skadestånd från  arrangören, om det är skäligt. 6.6.2 Rätt till  skadestånd på grund av att  arrangören ställt in resan föreligger inte, om  arrangören visar: (a) att färre  personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält sig till resan och resenären  inom en i avtalet angiven tid skriftligen  underrättas om att resan ställts in, eller  (b) att resan inte kunnat genomföras på  grund av hinder utanför arrangörens  kontroll som denne inte skäligen kunde  förväntas ha räknat med när avtalet  ingicks och vars följder denne inte heller  skäligen kunde ha undvikit eller  övervunnit. 5 6.6.3 Beror det på någon som  arrangören har anlitat att resan har  ställts in, är arrangören fri från  skadeståndskrav enligt punkterna 6.6.1 och  6.6.2 endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt den  bestämmelsen. Detsamma gäller om orsaken är hänförlig till någon annan i ett  tidigare led.
5.7 Arrangörens och resenärens rätt att frånträda avtalet vid ingripande händelser m.m.
5.7.1 Såväl arrangören som resenären har rätt att frånträda avtalet, om det efter  det att avtalet blivit bindande för parterna på eller i närheten av resmålet eller utefter den planerade färdvägen inträffar katastrof, krigshandling, generalstrejk  eller annan ingripande händelse, som väsentligt påverkar resans genomförande  eller förhållandena på resmålet vid den tidpunkt då resan ska genomföras. 6.7.2  För att utreda om händelsen är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska  sakkunniga svenska eller internationella myndigheter rådfrågas.
 
RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN
6.1 Arrangörens anvisningar
6.1.1 Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som  lämnas av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet  och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet.
6.2 Resenärens ansvar för skada
6.2.1 Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som  resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.
6.3 Resenären ansvarar för formaliteter
6.3.1 Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för  resans genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum,  vaccinationer, försäkring.
6.3.2 Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund  av brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport i följd av avsaknad  av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören eller  återförsäljaren.
6.3.3 Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av  arrangören.
6.4 Avvikande från arrangemanget
6.4.1 Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig att meddela detta till arrangören eller dennes representant.
 
7 TVISTLÖSNING
7.1 Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av  avtalet genom förhandlingar. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av  Allmänna reklamationsnämnden eller av allmän domstol

6. Försäkring

Utanför EU/EES, Schweiz och Storbritannien gäller inte EU‑kortet. Därför är det viktigt att ni har en privat försäkring.
Ta reda på vad som ingår i er hemförsäkring och om ni behöver en extra reseförsäkring.

7. Flygbiljetter

Flygbiljetter ingår inte i bokningen. Vårt team hjälper dig dock gärna att hitta de bästa och billigaste flygbiljetterna.
OBS: Resan organiseras ej förrän flygbiljetter är bekräftade.

8. Transfer

Nikola Tesla flygplats ligger 18 km från Belgrad city.
Beroende på vilket paket ni bokar så organiserar vi antingen en privat transfer i exklusiva bilar eller en minibuss för samåkning, båda med profess förare som kör er till utvalt boende.

9. Hotell

Vi har ett brett urval av 3/4/5-stjärniga hotell som både ligger mitt i smeten men även aningen utanför stan.
Samtliga hotell är handplockade och noggrant utvalda av vårt team vilket säkerställer en trevlig vistelse för våra gäster.

10. Restaurang

Vi samarbetar med en av de populäraste restaurangerna i Belgrad som är känd för sitt lokala kök där konceptet är modernt med traditionerna kvar! Dessutom njuter ni av stans bästa utsikt på uteserveringen över floden Sava. Vid önskemål så kan vi naturligtvis boka  andra restauranger då vi har en bred kontaktkrets. Ni önskar – vi förverkligar!

11. Kabaré

Vi har nöjet att erbjuda våra grupper ett unikt koncept och exempel på en riktig världskabaré i Belgrad. Showen består av diverse unika shower som äger rum på restaurangen medan gästerna njuter av en förstklassig middag. Föreställningen innehåller musikal, skådespeleri och danser utförda av unga, lokala artister. En unik upplevelse som inte ska missas om du är i stan

12. Särskild överraskning

Visst är det kul med överraskningar?
Serbian Bliss organiserar en ordentlig överraskning för er som bokar lyxpaketet. Vi kan inte avslöja vad det handlar om men vi lovar att ni kommer att älska det!

13. Aktivitet 1 & 2

Alla som bokar ultimatpaket har rätt att välja 2 aktiviteter tillsammans med sitt kompisgäng.
Paintball, karting, basket, fotboll, skytte, quads, bågskytte, aqua ski – YOU NAME IT!
Det finns en uppsjö av aktiviteter till svensexan/möhippan att välja på i Belgrad, vi finns här för alla tips och tricks!

14. Aktivitet 3

För er som väljer att boka vårt lyxpaket erbjuds en till spännande aktivitet som kommer att göra era dagar i Belgrad oförglömliga!
Låt oss veta vad er grupp önskar så kommer vi fram med flera roliga förslag.